31 Ekim 2012 Çarşamba

AY FOTOĞRAFI ÇEKİMİ


Ay Fotoğrafı Nasıl Çekilir? Ay Fotoğrafı Çekmek için Kamera Ayarları, İpuçları


Bahar ve yaz aylarının gelmesiyle beraber ay fotoğrafı çekmek için şartlar fazlasıyla oluşmaya başladı. Güzel bir ay fotoğrafı çekmek için ilk şartlardan birisi olan temiz ve berrak bir hava ve açık bir gökyüzü, özellikle bu sene bahar ve yaz yağmurları sonrası karşımıza çıkıyor. Özellikle yazın yağan kısa yağmurlar sonrası temiz bir hava ile karşı karşıya kalırız bu durumda bize ayı fotoğraflamak için güzel bir ortam sağlar.

Ay fotoğrafı çekmek ve dolunay zamanı farklı noktalarda ayın görüntülerini yakalamak için hava şartlarının uygunluğunun yanısıra en az 1000 metre yüksek rakımda olmak temiz bir çekim için iyi bir altyapı oluşturacaktır. Böylelikle yaşadığımız büyük şehirlerdeki ışık kirliliğinin oluşturduğu puslu havanın önüne geçmiş hem de atmosferin bize yakın olan tabakasından yansıyan toz, duman gibi unsurlardan bir nebze olsa kurtulmuş oluruz.

Nikon D200 – 340mm – f/8 – 1/50 saniye – ISO 100
Bazı Fotoğraflarda Ay Nasıl Bu Kadar Büyük Görünebiliyor

Ay fotoğrafları çekmek için dijital SLR kamera ayarlarına ve detaylara geçmeden önce sıkça sorulan bir soruya bir Flickr fotoğraf örneğiyle cevap vermiş olalım. Bazı ay fotoğraflarında ayın çok büyük ama kadraja giren canlı ve cansız varlıkların küçük bir şekilde çıkması nasıl sağlanır?

Nikon D200 – 340mm – f/4.8 – 1/40 saniye – ISO 100

Bazı fotoğraflar ayı nasıl bu kadar büyük gösterebiliyor sorusuna yanıt elbette ayı büyütmek değil ama basit bir yaklaşımla ayı büyük gösterme hilesi olabilir. Öncelikle yılın belirli zamanlarında -özellikle medcezir zamanı olan Mart ve Eylül’de- Ay Dünyaya daha yakın oluyor. Ayın büyüklüğü değişmeyeceğine göre ayı kadraja büyük bir şekilde alıp, önünde kadraja dahil olan unsurları (üstteki fotoğrafta ağaçlar) hesaba katarak geriye doğru gitmek olacaktır. Aydan uzaklaşıldıkça ayın büyüklüğü değişmeyecek ama ağaçlar ufalmaya başlayacaktır. Yukarıdaki fotoğrafta Pete, ağaçlardan geriye doğru 3km kadar gitmiş ve bu fotoğrafı çekmiş.
Ay Fotoğrafları Çekmek İçin Dijital SLR Kamera Ayarları

Düşünüldüğünün aksine ay fotoğrafı çekmek çok zor değildir. Önemli olan ayın yüzeyi gözükecek şekilde bir çekim yapabilmek ve ayın bembeyaz parlak bir şekilde gözükmemesidir.

1. Ay üzerinde gerekli netlemeyi sağlayabilmek için odak uzaklığının en az 300mm olması gerekmektedir.

2. En düşük ISO seçeneğini seçerek çekim yapın. Bu hem size ay üzerindeki detayları yakalayabilmenizi sağlayacaktır, hem de ay dışında kalan karanlık bölgedeki kumlanmaları en az seviyeye çekecektir. Yaklaşık olarak ISO 100 seviyesi ya da max. ISO 200 ay fotoğrafları için ideal tercihlerdir.

3. Ay uzak bir noktada olduğundan diyafram seçiminin çok fazla bir önemi olmayacaktır. Yine de ay fotoğrafları için f/5.6 ile f/8 diyafram aralığı en popüler seçenekler olarak karşımıza çıkıyor.

4. Bilinenin aksine ay fotoğrafları çekerken uzun pozlama yapmamanız gerekmektedir. Her ne kadar karanlık bir ortamda çekim yapılsa da önemli olan odak mesafesini sağlayabilmek ve ayın pozlanması aşamasında parlamasını engellemektir. Bunun için 1/20 saniyeyi geçmeyecek noktada yapılacak pozlamalar ayın belirgin olması açısından önemlidir. Sadece 1 saniye bile pozlansa ay parlak bir yuvarlak olarak gözükecek ve istenilen görüntüyü vermeyecektir.

5. Bir üstteki açıklamaya istinaden ay fotoğrafları için eğer manuel ayarlardan emin değilseniz, enstantane öncelikli (shutter priority) çekim yapmanız daha doğru olacaktır. Önemli olan ayın uzun pozlanmaması ve havanın kararma seviyesine göre enstantane hızınızın 1/20 ile 1/250 arasında değişmesi olacaktır.

6. Her ne kadar uzun bir pozlama yapmayacaksanız da tripod kullanın. Hatta titremeyi ortadan kaldırmak için deklanşöre elle basmayın. Süreli çekim ya da uzaktan kumanda yardımıyla çekim yapın.


Fotoğraf çekmeye yeni başlayanlar için ay fotoğrafları çekmek enstantane hızını doğru anlamak için en güzel yöntemlerden birisidir.

Denenmiş ve tecrübe edilmiş bazı ay fotoğrafı çekim değerlerini belirtmemiz gerekirse, 300mm odak mesafesi ve ISO 100 ortak ayarlarda 1/250 saniyede f/5.6 ya da 1/125 saniyede f/8 diyafram ayı belirgin gösterecek ayarlardır.

http://www.turknikon.com dan alıntıdır.


Çektiğim ay fotoğraflarından ikisi



SU DAMLASI ÇEKİM TEKNİĞİ










SU DAMLASI ÇEKİMİ









Bir fırın tepsisi içine 1-2 parmak kalınlığında su doldurduk. Bir küçük pet şişeye veya ameliyat eldivenine ise yukarıdan damlayacak suyu doldurduk. Renk olması için suyun içine gıda boyası veya guaj boya konulabilir. Pet şişenin gövdesine toplu iğne yardımıyla iki tane delik açtık. deliklerden bir tanesi şişenin içindeki suyun damlaması için. Diğer delikse şişeye hava girişini sağlayarak damlama hızını arttırıyor (şişenin kapağı kapalı tabiki). Fotoğraf makinamızı tripoda yerleştiriyoruz ve yükseklik olarak yaklaşık tepsiyle aynı hizaya indirin.


Bütün damlama efektini yakalamamız için dikey kadrajda çekim yapacağız. Şimdi geldik netleme kısmına. Bunun için çekimden önce suyu damlatmaya başlayın. Su damlatma işinde ya pet şişeyi bir yere sabitleyeceksiniz veya birisi size yardımedecek. Damlama yaklaşık 50cm yükseklikten ve aynı noktaya olmalı. Suyun damladığı noktaya bakın ve oraya size referans olması için kalem benzeri bir şey koyun profesyonel damla fotoğrafçıları ekmek bıçağının tırtıklarını fokusluyorlar. Daha sonra fotoğraf makinanızdan bu kaleme Manuel netleme yapın (otofokusu devre dışı bırakın) daha sonra kalemi çekin. Flaşınızı açın. Ben aşağıdaki paylaştığım görüntüleri manuel ayarlarda F/8, enstantane 1/125, 1/200 , ISO 200 şeklinde çekim yaptım. Siz kendi ışık değerlerinize göre bu değerlerle oynayabilirsiniz. Tepinin arka fonu olarak renkli bir cıktı veya fon kağıdı kullanabilirsiniz.

Tabi birde zamanlama meselesi var. Doğru zamanda deklanşöre basmak. Bunun için eğer suya bakarak reflekslerinizi denerseniz çok başarılı olmuyor. Onun yerine duvarda bir nokta belirleyip damlayı orada gördüğünüz anda denklanşöre basmak daha başarılı sonuçlar veriyor. Bir kaç denemeden sonra istediğiniz sonuçları alacaksınızdır.

Biraz daha pahalı bir yöntem olarak da, tetikleyici(trigger) kullanarak hem de makinaya dokunmadan hızlı modda 4-5 kare/sn daha iyi sonuçlar alabilirsiniz.


En son olarak beğendiğiniz kareyi bilgisayar ortamında tercihim lightroom kullanarak gerekli ayarları yapın sonra beğendiğiniz bir bölümü croplayın.



Yazının başında siyah beyaz fotoğraftaki şemsiye şeklindeki damlanın nasıl yapıldığını merak ediyorsunuzdur.


Damla Çekimi Hazırlık, Düzenek Ve Sabır Istiyor Ama Bunlar Bütün Olunca Ve Biraz Tecrübe Edinince Istediğiniz Anı Yakalamanız Zor Olmuyor. Havada Iki Damlanın Çarpışması Ise Bu Işin Nirvanası Diyebilirim, Bu Kareler Normal Damla Kareleri Kadar Kolay Olmuyor (Hevesiniz Yine De Kaçmasın). Normal Damla Karelerindeki Koşullar Yerine Geldikten Sonra Işin Içine Hassaslaştıramadığınız Daha Ince Hesaplar Giriyor;

1- Damıtıcı Ile Su Arasındaki Mesafe
2- Damlatıcının Ağız Genişliği (Damla Büyüdükçe Zıplama Azalıyor)
3- Saniyede Damlayan Damla Sayısı (Biraz Ritim Kulağı Ve Bir Metronom Buna Rağmen Hassas Değil)
4- Su Deposunun Doluluk Oranı (Basıncı Etkiliyor)
5- Damla Ayarlayıcının Ayarı (Serum Vanası Gibi)


işte o muhteşem damlaların sırrı









Eğer bu konuyu daha çok irdelemek istiyorsanız sizin araştırmanız için başlangıç olacak iki siteyi sıraladım.

http://www.liquiddropart.com/


http://www.cognisys-inc.com/HowTo/water_drops.php

http://www.flickr.com/photos/10756887@N07/sets/72157623344595086/

Daha görsel anlaşılması için bir de video ekledim.






Çekimlerimden bazı örnekler:

























































































































PANORAMİK FOTOĞRAF ÇEKİM TEKNİĞİ


Panoramik fotoğraf çekim tekniği


Panoramik fotoğraf nasıl çekilir ve nasıl birleştirilir ?

öncelikle gerekli ekipmanımız;

1 adet 3 ayak ( tripod ) ve 360 derece dönebilen bir kafa(kafa ile ayakları ayrılmayan yere sağlam basan tripodlarda işimizi görür)

1 adet dslr fotoğraf makinesi ve bir lens 18-55 işimizi görecektir.(manuel ayar yapılabilen compact kameralarlada çekim yapılabilir)

Şimdi fotoğrafı çekeceğimiz manzaranın karşısına geçip tripodumuzu kuruyoruz. Makinemizide tripoda bağlayıp çekim için hazır duruma getiriyoruz. Panoramik fotoğraf çekerken ilk dikkat edeceğimiz konu kameramızı konuya dikey kadraj alacak şekilde çevirmek olacaktır daha sonra kameramızı “manuel” modda pozlama yapmayı biliyorsak manuel moda alıyoruz , bilmiyorsak önce “diyafram öncelikli moda” (canon “av” – nikon “a”) alıp “8″ diyafram ve üstüne ayar yaptıktan sonra deklanşöre yarım basıyoruz ve bakacın içindeki veya ekranda gördüğümüz değerleri kameramızı manuel moda alarak makinamıza giriyoruz.

Bu arada çekim tripod üstünde yapılacağı için lenslerimizin üzerindeki titreşim engelleme sistemlerini mutlaka devre dışı bırakmalıyız ve iso değerini olabildiğince düşük tutmalıyız.Tüm bu işlemleri yaptıktan sonra tekrar kameramızın deklanşörüne yarım basıp netleme yapıyoruz ve lensi “af” modundan “m” moduna geçiriyoruz.Böylece çekim yapmaya hazır duruma gelmiş oluyoruz.Bu noktadan sonra tripodu kesinlikle yerinden oynatmadan sağdan sola veya soldan sağa bir önceki karenin %25′i yeni karenin içinde kalacak şekilde fotoğraflarımızı çekiyoruz.



“Tüm ayarları manuele almamızın sebebi, panoramik fotoğraf iki ve daha fazla fotoğrafın birleştirilmesiyle oluşturuluyor.Çekim esnasında fotoğraflar arasında oluşabilecek renk ve ışık farklılıklarını engellemek için tüm ayarları manuele alıyoruz.”

Çektiğimiz fotoğrafları birleştirmek için:

photoshop/edit/automate/photomerge aracılığıyla birleştirebilirsiniz veya photostich,ptqui gibi programlar kullanabilirsiniz.

photoshop ” cs5 ” bu konuda gayet başarılıdır.

Unutmayın bu işin püf noktası fotoğrafları aynı ışık ve pozlama değerlerinde çekmektir.Fotoğrafları nekadar doğru çekerseniz birleştirmeniz o düzeyde kolay olacaktır.









Panorama Fotoğrafı Nasıl birleştireceğiz

Değerli arkadaşlar adobe eğitimlerine başlıyoruz.
1: Ders: Panoramik fotograf elde etme ve Lens hatalarından kaynaklı hataları giderme işlemleri.

Bu video hazırlanırken 3 fotograf kullanıldı, manzara amaçlı çekim değildi mimari çekimiydi. kadraj alan darlıgından tam fotograflamaya izin vermediğinden 3 parçada elde etmemiz uygun görüşerek çekildi..


http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=8-MfrXZvosU


Şimdi photoshop CS 5.5 ile panoramik fotograf ve eğilmeleri gidereceğiz.
sırasıyla file --> automate--> photomerge sekmesine tıklayarak birçok seçeneğin bulundugu menü açılacaktır. menüler kısaca.
Otomatik - AutoPhotoshop kaynak görüntüleri analiz eder ve hangisinin daha iyi fotoğraf birleştirme üreteceğine bağlı olarak Perspektif veya Silindirik ve Küresel mizanpajı uygular.Perspektif - perspectiveKaynak görüntülerden birini (varsayılan orta görüntüdür) referans görüntü olarak atayarak tutarlı kompozisyon oluşturur. Bundan sonra diğer görünümler dönüştürülür (gerektiğinde yeniden yerleştirilir, uzatılır veya eğriltilir); böylece katmanlardaki kaplama içeriği eşleştirilir.Silindirik- cylindricalPerspektif mizanpajıyla oluşabilecek "kelebek" bozulmasını, tek tek görüntüleri açılmış bir silindir gibi görüntüleyerek azaltır. Dosyalardaki kaplama içeriği hala eşleşiyor. Referans görüntü ortaya yerleştirilir. Geniş panorama oluşturmak için en uygunudur.

Silindirik Eşleme UygulamaA.OrijinalB.Silindirik Eşleme uygulanmış
Küresel -sepherical

Görüntüleri, bir kürenin içini eşleyecekmiş gibi hizalayıp dönüştürür. 360 dereceyi kapsayan bir dizi görüntü çektiyseniz, bu görüntüleri 360 derece panoramalar için kullanın. Diğer dosya kümeleriyle başarılı panoramik sonuçlar elde etmek için Küresel'i de kullanabilirsiniz.

Kolaj-collage

Katmanları hizalayıp örtüşen içeriği eşleştirir ve kaynak katmanlardan herhangi birini dönüştürür (döndürme veya ölçekleme).

Yeniden konumlandırma- reposition

Katmanları hizalayıp kaplama içeriğini eşleştirir; ancak kaynak katmanları dönüştürmez (uzatmaz veya eğriltmez).


Alıntıdır.

VİDEO
Türkçe anlatım, çok kısa ve rahat bir anlatım da burada




PAN ÇEKİM TEKNİĞİ (Panning)



Pan Yapmak (Panning)

Basitçe pan tekniği, hareketli olan nesneyi çekim süresince izlemekten ibarettir. Pan tekniğini uygularken, öncelikli olarak dikkat edilmesi gereken konu enstantane süresinin belirlenmesidir. Hareket hissini fotoğrafa yansıtmak istediğimiz için yüksek enstantane değerleri kullanırsak bu hareketi elde etmemiz güç olacaktır. Bu nedenle pan kullanacağınız fotoğraflarda değer olarak düşük enstantane(uzun pozlama) değerlerinden seçmemiz gerekmektedir. Pan tekniğinin ismini de aldığı ve aynı zamanda en önemli özelliği olan kriter ise, kameranın hareketli nesneyi hareketi boyunca izlemesidir. Yani çekim süresince kamerayı hareket yönünde ve hareketli olan nesne ile birlikte kaydırmalıyız. Bu işlem için tripod ya da mümkünse monopod kullanmak bize daha keskin fotoğraflar yakalamamız için yardımcı olacaktır.


Pan tekniğini maddeler halinde sıralamak gerekirse:
Hareketli nesnenin hareketini tam olarak görebileceğiniz uygun bir kadraj ve yer seçiniz.
Gerekli destek techizatınızı uygun yere yerleştiriniz.
Hareketin hızına ve diğer ışık koşullarına bağlı olarak uygun enstantane değerini belirleyiniz.
Kaydırma işleminde hareketli nesneyi kadrajınızda aynı noktada tutmaya çalışınız.
Kısa bir süre nesneyi kameranızla aynı noktada izledikten sonra deklanşöre basınız.
Düşük enstantane seçildiği ve çekim kısmen uzun süreceği için hareket boyunca hareketli nesneyi kamerayla izleyiniz.
Pan çekim birçok fotoğrafçının denediği ama bazen tam netice alınamadığı kolay olmayan bir tekniktir.
Hareketli bir konuyu makine vizöründen konu ile yaklaşık aynı hızda takip ederek yapılan çekim türü
Panning yani kaydırma tekniği için en önemli kriterler nelerdir?
Öncelikle pan çekim için arka fonu olan bir mekân seçmeliyiz, bembeyaz arka fon olursa hareket hissini fotoğrafa aktaramayız.

ikinci önemli kriter ise panning çekim zamanı, buda günbatımına doğru olan saatlerdir ki, fazla parlama ve aşırı ışık oluşmasın.

Pan çekim yaparken perde hızı ve diyafram ayarlarımız mükemmel olduğunda yapılması gereken işlem şöyledir, makinemizi çekime hazırlamak yani deklanşör tuşuna ilk basış , diğer adi ile fokus yapmak. İkincisi ise gelen aracı çekime baslarken tam cephede değil solda veya sağda iken çekime başlamak ve tam cephemize gelince çekimi bitirmek.

Çok yavaş çekim yapmamak misal 1/8 1/10 gibi, eğer 1/10 perdede çekim yapmaya kalkarsak, çekimlerimizin yüzde doksanı net olmayacaktır, en ideal perde hizi 1/30 ila 1/40 olmalıdır, eğer çok parlama varsa çekimlerde buna göre de Diyaframı kısmamız gerekecektir.

Pan çekim nelerde denenebilir?
Pan çekim, insan, hayvan, taşıtlarda çok güzel neticeler veriyor. Şimdi çekim ile ilgili değerlere bakalım.


Fotoğraf makinemizin diyafram aralığını azami kısık tutmak en iyi neticeyi verir, aşağıdaki pan fotoğrafım canon 400d ve canon 18-55mm lens ile çekildi, bisikletli yavaş hareket ettiğinden perde hızını 1/40 tuttum ve diyaframı F 8 olarak belirledim. Eğer daha aydınlık bir hava olsaydı diyafram ayarını F36 ya kadar kısabilirdim.



alltaki panning fotograf aksama dogru cekildigiden diyafram F16 olarak belirlendi ve perde hizi aracin hizina uygun olarak 1/30 yapildi
panning tekniği


Insan fotograflari veya hayvan fotograflari hareketin angilanmasi en zor fotograflardir ki, insan veya hayvan hareket halinde netlik sadece yüz kismindan ibarettir
Alttaki pan fotograflar F10 ve enstantane 1/15 olarak belirlenmistir.
panning tekniği

panning tekniği


Pan cekimlerde eger netligin cok yüksek olmasini istersek enstantane yani perde hizini yüksek tutmamiz gerekir, asagidaki fotograf 1/50 enstantane ile cekilmistir ve arka fon cok flu olmamadan net bir panning footograf elde edilmistir
panning tekniği

Pan cekimlerde perde hizimiz cok iyi olabilir fakat diyafram araligimiz cok acik olursa asagidaki fotograf gibi gökyüzünde asiri parlama olusur
panning tekniği


Asagidaki pan fotograf sadece diyafram kisilip tekrar cekilmistir
panning tekniği


Pan cekimlerde en güzel zaman, günbatimina yarim saat kala yapilan cekimlerdir, gökyüzünde parlma olmadan istenilen kalitede panning fotograf elde edebiliriz
Asagidaki pan cekim ayarlari 1/30 ve diyafram f 8 dir
panning tekniği


Alıntıdır.